Forumindex italia50cc
Svenska Italia 50cc moped forum
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Får man hosta ordet "Helkama" här?
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Diskutera italienska mopeder
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Har du några delar till gamla Minarellimotorer?
Ja
45%
 45%  [ 5 ]
Nej
54%
 54%  [ 6 ]
Totalt antal röster : 11

Författare Meddelande
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2009-09-11 16:00:52    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag har en gammal Bing 12mm förgasare med ställbart på Ässän.
Har fått tag på en gammal Dellorto som jag funderat på att sätta dit för att vara mer hel-italiensk. Men det kanske inte är nån bra ide. Min går klockrent med Bingen.
Den gör 50 på rak väg, med skön utväxling. (Räcker bra på den lilla wibbliga moppen....)Har plockat transmissionen från RV4 motor (typ till Helkama AX) med utväxling 16/61 tror jag, mot original 13/60. På det sättet går den lugnare. Den har ju även större kopplingskorg. Vilket borde ge en bättre koppling, eftersom lamellerna är mycket större.

Och på min Raisu har jag 58cc ZETA cylinder från finland. Den går också rent. Smile
Ja Tunturi Hopper och Brake är också kul mopeder. Men jag har aldrig sett några i sverige. Hopper har ju också italiensk motor. Franco Morini.
Så den som behöver delar till Franco Morini kan hitta en del i finland..
Förresten, bor du i finland eller? Vad jag vet så har väl Helkamamopederna aldrig sålts i sverige. Dom som jag har fått tag på, har väl troligen förirrat sig hit med nån utvandrande finne, antar jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars Storerkers



Registreringsdatum: 20 januari 2009
Inlägg: 3
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-09-11 20:11:57    Rubrik: Re: Får man hosta ordet "Helkama" här? Svara med citat

Minarelli skrev:
Hej hoj!
Eftersom jag för ett par år sen snöade in på gamla Minarellimotorer, och faktiskt aldrig tagit mig ur det, så måste jag höra om det är nån mer än jag som har en Helkama Raisu? Eller kanske en Helkama Ässä? Jag har lyckats att komma över en av varje, som på nåt sätt förirrat sig över till Sverige. Tror aldrig dom sålts här, men det vet jag inte.

Hur som helst har båda mopparna ITALIENSKA Minarelli P4 motorer. Går riktigt bra! Känns som rejäla motorer! (Hm, man kanske inte ska sticka ut hakan på det viset, men det här är ju iallafall en italiensk sida..... )

Har mest mekat gamla Sachsmotorer förut, och det är en viss skillnad......

Jag har samlat på mig en hel hög med kunskap om gamla minarellimotorer, så är nån intresserad att diskutera sånt, så är jag idel öra...
Äger P4, P6-50, P6-80 RV4, K6-80, Fantic 330-50, Fantic 430-75cc motorer mm med diverse intressanta kombinationer av kopplingar, växellådor mm.

Varför åka Sax och Zündapp, när man kan krångla till det lite ?

Lägger ut en bild på min "provbänk" Raisun... Ingen skönhet kanske, men den går bra....
För övrigt är det inte mycket kvar av originalmoppen, men ramen, vaggan, skärmarna och tanken är iallafall original....

MVH Tomas, Kumla


Håller fullkomligt med dig, varför göra det lätt för sig och köra Zyndapp, Sachs och liknande när man kan köra "Italiensk kvalite", skickar med ett par bilder på mina två favoriter för tillfället. Den översta Gilera RS -78, den undre Fantic Gt 50 med Minarelli P4 motor.
/ Lars



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2009-09-11 22:44:46    Rubrik: Svara med citat

Mums... Fina mopeder. Din Fantic, är den svensksåld, eller importerad?
Jag har iallafall hittat att den modellen är typad i Sverige. TSV nummer 4100
Se länk: http://www.motorveteraner.com/Nostalgi/Teknik/Laglig_moppe/laglig_moppe.html
Vet du om nån firma importerade den?
För övrigt har jag nya cylindrar 58cc till den om du är intresserad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars Storerkers



Registreringsdatum: 20 januari 2009
Inlägg: 3
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-09-12 19:36:07    Rubrik: Svara med citat

Minarelli skrev:
Mums... Fina mopeder. Din Fantic, är den svensksåld, eller importerad?
Jag har iallafall hittat att den modellen är typad i Sverige. TSV nummer 4100
Se länk: http://www.motorveteraner.com/Nostalgi/Teknik/Laglig_moppe/laglig_moppe.html
Vet du om nån firma importerade den?
För övrigt har jag nya cylindrar 58cc till den om du är intresserad.


Jag tror att min Fantic är svensksåld, men vet inte vilken firma som importerat den. När jag köpte Fanticen satt en annan P4 motor på, kröken hade dimensionen av ett sugrör ungefär, cylindern verkade även den vara en 1 hk. version. Fick inte den att gå nåt vidare så jag köpte istället en P4 på e-bay, funkar nu efter renovering riktigt bra. Haft lite strul med tändsystemet, funderar på att skaffa brytarlöst, har du nåt tips på nåt system som kan passa från nån annan moped?
Min cylinder är nyborrad så för tillfället är det inte aktuellt, men tack för erbjudandet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gilera touring



Registreringsdatum: 25 februari 2008
Inlägg: 558
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2009-09-12 20:54:21    Rubrik: Svara med citat

Lars Storerkers skrev:
Minarelli skrev:
Mums... Fina mopeder. Din Fantic, är den svensksåld, eller importerad?
Jag har iallafall hittat att den modellen är typad i Sverige. TSV nummer 4100
Se länk: http://www.motorveteraner.com/Nostalgi/Teknik/Laglig_moppe/laglig_moppe.html
Vet du om nån firma importerade den?
För övrigt har jag nya cylindrar 58cc till den om du är intresserad.


Jag tror att min Fantic är svensksåld, men vet inte vilken firma som importerat den. När jag köpte Fanticen satt en annan P4 motor på, kröken hade dimensionen av ett sugrör ungefär, cylindern verkade även den vara en 1 hk. version. Fick inte den att gå nåt vidare så jag köpte istället en P4 på e-bay, funkar nu efter renovering riktigt bra. Haft lite strul med tändsystemet, funderar på att skaffa brytarlöst, har du nåt tips på nåt system som kan passa från nån annan moped?
Min cylinder är nyborrad så för tillfället är det inte aktuellt, men tack för erbjudandet.


Hej Lars,
Du frågade inte mig, men eftersom jag tror att jag har ett bra tips svarar jag. Jag har för mig att minarelli am6 och derbi senda har ducatis brytarlösa 12 v tändsystem som passar både minarelli p4/p6 och gilera touring (94 mm ankarplatta).
Jag tipsade en kille om det och fick senare höra att han fick tag på ett sådant tändsystem på en mopedskrot i Sverige till ett hyffsat pris.
Själv har jag ropat in några sådana tändsystem på ebay, de har då suttit original på morini motorer. Tänk på att om du köper ett sådant tändsystem ifrån en svensksåld moped med en am6 motor så kan CDI boxen vara varvtalsbegränsad, men det går ju att köpa en CDI box som inte är varvtalsbegränsad (lelles, rinab mm 500kr).
Ducatis brytarlösa tändsystem avsett för zündapp har 92mm ankarplatta.
Om man får tag på 94mm aluminiumplattan kan man flytta över lindningen.
Grattis till den fina gileran!, vi talades vid angående transporter ifrån italien
Bilden är på ett ducatisystem ifrån derbi senda (troligen ingen varvtalsbegränsning på CDI boxen).
Detta är en bra sida, de är experter på mopedtändsystem, det finns troligen ingen i Sverige som kan så mycket som de.
http://www.motelek.net/


Hälsn Olov






_________________
gilera 50 touring, gilera 50 touring RS,
gilera 50 GR2, gilera 50 trial, gilera CB1,
gilera 50 competizione replika projekt,
gilera 50 enduro, Ciao och vespa 50
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2009-09-12 22:42:36    Rubrik: Svara med citat

Japp, så gör jag med mina motorer. köper tändning från nån skrotad AM6 motor på Blocket. Rieju, Motohispania t.ex. Det finns naturligtvis inga markeringar att utnyttja på gamla Minarellimotorn, så det är strobskop som gäller. Man får rejäla ljusspolar! Inga fel! Se upp bara, så du får med "bottenplattan". Ofta säljer dom tändningen för sig, och plattan sitter kvar i blocket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gilera touring



Registreringsdatum: 25 februari 2008
Inlägg: 558
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2009-09-12 23:03:43    Rubrik: Svara med citat

Minarelli skrev:
Japp, så gör jag med mina motorer. köper tändning från nån skrotad AM6 motor på Blocket. Rieju, Motohispania t.ex. Det finns naturligtvis inga markeringar att utnyttja på gamla Minarellimotorn, så det är strobskop som gäller. Man får rejäla ljusspolar! Inga fel! Se upp bara, så du får med "bottenplattan". Ofta säljer dom tändningen för sig, och plattan sitter kvar i blocket.


När jag ställer in förtändningen på mitt ducatisystem använder jag hålet i svänghjulet, hålet i ankarplattan och ett tändinställningsverktyg (skruvas ned i tändstiftshålet) som visar tiondels mm. Tändpunkten är då de 2 hålen är mitt för varandra. Hur funkar det med stroboskop?

Minarelli: Tack för tipset om am6 vevstake till en k6 motor.
Jag ropade in en på tyska ebay ( ca 500kr med frakt).
Den var avsedd för ett am6 originalvevparti så förhoppningsvis stämmer
diam på vevbulten och därmed (presspassningen).

Hälsn Olov
_________________
gilera 50 touring, gilera 50 touring RS,
gilera 50 GR2, gilera 50 trial, gilera CB1,
gilera 50 competizione replika projekt,
gilera 50 enduro, Ciao och vespa 50
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2009-09-13 10:03:28    Rubrik: Svara med citat

Ok! Hoppas det funkar med vevstaken. Det borde det göra, tycker jag.

Ja, du har rätt, det går ju att ställa tändningen som du säger. Jag måste köpa ett sånt verktyg. Det är ju rätt smidigt. Men det är kul att kunna kolla med stroboskop! Borde bli lite mer noga. Hur viktigt det nu är...

Hade kanske mer användning av det här när jag bytte centrum på ett Ducatisvänghjul. Svarvade loss ett nav från ett standard Bosch svänghjul och monterade det på ett ducatisvänghjul med liten kona. Då hade jag inget alls att gå efter.... Visste ju inte alls när gnistan kom.

Hur som helst, när jag ställt tändningen med hjälp av stroboskop, har jag gjort så här:

1. Jag börjar att sätta tändplattan grovt, såsom du beskrev. På blocket på Minarelli brukar finnas ett jack som visar var övre dödläget är. Jag drog ett tusch-streck på svänghjulet mitt för det jacket och med en pinne i hålen för svänghjul/tändplattan. När kolven var i ö.d. Monterade plattan då.

2. Sen klippte jag till en tunn plåtbit som jag skruvade dit på motorn nära jacket i blocket. Plåtbiten används tillsammans med tuschstrecket på svänghjulet. Formade plåten så den följde svänghjulets ytterkant några cm runt där svänghjulets tuschstreck var runt ö.d. Det finns ett gängat hål för vänsterkåpan i närheten, så det funkar bra att dra fast plåtbiten där.

3. Sen tog jag en gradskiva, som jag skrivit ut nånstans på nätet, och plastade in den. Klippte den rund, och tejpade den på svänghjulet, så att 0 gr. hamnade vid svänghjulets tuschstreck.

4.Ställde svänghjulets tuschstreck mitt för jacket i blocket. Där har man 0gr. Markerade ett nollstreck på plåtbiten mitt för svänghjulets tuschstreck.

5. Sen backade jag ner kolven sakta med svänghjulet, och gjorde fler gradstreck på min plåtbit. korta för 1 el. 2 grader, och långa för varje 5 grader. Fortsatte så och märkte upp plåtbiten inom intressant område.

6. Då har jag ju gjort en streckad skala som på bilar.

7. Sen tog jag min gamla Claes Ohlson - stroboskoplampa och kopplade den på tändkabeln. Matning tog jag ifrån en 12v DC batterieliminator, en liten en. Det går inte åt mycket ström, så man behöver inte släpa med ett bilbatteri, konstaterade jag.

8. Sen var det bara att titta på tuschstrecket på svänghjulet, och på strecken på plåtbiten, Så får jag reda på vid vilka grader den tänder!

En kul grej var, att jag tydligen hade fått tag på en Ducati-CDI med retardation, ( tror jag det heter?) för när jag varvar, så flyttar sig värdet. Inte så dumt!

Det här är väl kanske lite mycket jobb, men det är kul när det fungerar. Typiskt "vägen är målet" -pyssel.

OCH när man har gjort det här, har man en plåtbit som går att använda fler gånger, så mycket av pysslet behöver ju bara göras en gång..... Om man håller på en del, med samma typ av motor, vill säga...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars Storerkers



Registreringsdatum: 20 januari 2009
Inlägg: 3
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2009-09-13 16:59:19    Rubrik: Svara med citat

Minarelli skrev:
Ok! Hoppas det funkar med vevstaken. Det borde det göra, tycker jag.

Ja, du har rätt, det går ju att ställa tändningen som du säger. Jag måste köpa ett sånt verktyg. Det är ju rätt smidigt. Men det är kul att kunna kolla med stroboskop! Borde bli lite mer noga. Hur viktigt det nu är...

Hade kanske mer användning av det här när jag bytte centrum på ett Ducatisvänghjul. Svarvade loss ett nav från ett standard Bosch svänghjul och monterade det på ett ducatisvänghjul med liten kona. Då hade jag inget alls att gå efter.... Visste ju inte alls när gnistan kom.

Hur som helst, när jag ställt tändningen med hjälp av stroboskop, har jag gjort så här:

1. Jag börjar att sätta tändplattan grovt, såsom du beskrev. På blocket på Minarelli brukar finnas ett jack som visar var övre dödläget är. Jag drog ett tusch-streck på svänghjulet mitt för det jacket och med en pinne i hålen för svänghjul/tändplattan. När kolven var i ö.d. Monterade plattan då.

2. Sen klippte jag till en tunn plåtbit som jag skruvade dit på motorn nära jacket i blocket. Plåtbiten används tillsammans med tuschstrecket på svänghjulet. Formade plåten så den följde svänghjulets ytterkant några cm runt där svänghjulets tuschstreck var runt ö.d. Det finns ett gängat hål för vänsterkåpan i närheten, så det funkar bra att dra fast plåtbiten där.

3. Sen tog jag en gradskiva, som jag skrivit ut nånstans på nätet, och plastade in den. Klippte den rund, och tejpade den på svänghjulet, så att 0 gr. hamnade vid svänghjulets tuschstreck.

4.Ställde svänghjulets tuschstreck mitt för jacket i blocket. Där har man 0gr. Markerade ett nollstreck på plåtbiten mitt för svänghjulets tuschstreck.

5. Sen backade jag ner kolven sakta med svänghjulet, och gjorde fler gradstreck på min plåtbit. korta för 1 el. 2 grader, och långa för varje 5 grader. Fortsatte så och märkte upp plåtbiten inom intressant område.

6. Då har jag ju gjort en streckad skala som på bilar.

7. Sen tog jag min gamla Claes Ohlson - stroboskoplampa och kopplade den på tändkabeln. Matning tog jag ifrån en 12v DC batterieliminator, en liten en. Det går inte åt mycket ström, så man behöver inte släpa med ett bilbatteri, konstaterade jag.

8. Sen var det bara att titta på tuschstrecket på svänghjulet, och på strecken på plåtbiten, Så får jag reda på vid vilka grader den tänder!

En kul grej var, att jag tydligen hade fått tag på en Ducati-CDI med retardation, ( tror jag det heter?) för när jag varvar, så flyttar sig värdet. Inte så dumt!

Det här är väl kanske lite mycket jobb, men det är kul när det fungerar. Typiskt "vägen är målet" -pyssel.

OCH när man har gjort det här, har man en plåtbit som går att använda fler gånger, så mycket av pysslet behöver ju bara göras en gång..... Om man håller på en del, med samma typ av motor, vill säga...


Man tackar för tipset, blir att leta tändystem på blocket/e-bay.
/ L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2009-09-13 19:20:49    Rubrik: Svara med citat

Dom är rätt vanliga på Blocket, till vettiga priser. Gäller bara att hitta dom.... Jag har t.o.m köpt svänghjul med kuggkrans för elstart, och svarvat bort svetsarna. Men visst är det lättast om man hittar utan den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bad_droidboy



Registreringsdatum: 10 september 2009
Inlägg: 3

InläggPostat: 2009-09-16 08:25:25    Rubrik: Svara med citat

Jag bor på Åland så vi har några st Helkama o Tunturi där men de börjar väl som med allt annat gammalt bli mer svårräknade. Finns en gammal gubbe som bor i närheten av mig som har en gammal Fantic moped, en riktigt riktigt liten men motorn är i delar o saknar delar.
http://www.users.globalnet.co.uk/~pattle/nacc/gallery/dfan12b1.jpg

tror det är en sådan, nån som har erfarnhet av dessa o om det går att hitta delar ev motor?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2009-09-16 15:30:06    Rubrik: Svara med citat

OK!
Såldes Fantic i Finland? Här tror jag inte det har sålts några, utom möjligen Fantic GT.
Och angående delar till den lille, så har jag bara Ebay att rekommendera. www.ebay.it Eller kanske franska www.ebay.fr eller tyska www.ebay.de eller engelska www.ebay.uk.co
Jag brukar fråga om dom kan sälja till sverige även om det står att dom bara säljer inom landet. Ibland går det bra, ibland vill dom inte. Men visst, det är lite knöligt med språket...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gilera touring



Registreringsdatum: 25 februari 2008
Inlägg: 558
Ort: Hässelby

InläggPostat: 2011-01-23 11:00:04    Rubrik: Re: Bild på Minarelli K6 Ljuddämpare Svara med citat

Minarelli skrev:
Hej!
Här kommer ett försök till måttsättning av min crossdämpare.
Funderar du på nåt, så hör av dig!


Den som söker finner.
Jag hade turen att komma över en komplett original expansionskammare till en 17 hästars minarelli k6 80cc cylinder ( 30mm dellorto och 12000 varv/minut) på franska ebay för ca 1000 SKR inklusive frakt.

hälsn Olov



_________________
gilera 50 touring, gilera 50 touring RS,
gilera 50 GR2, gilera 50 trial, gilera CB1,
gilera 50 competizione replika projekt,
gilera 50 enduro, Ciao och vespa 50
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Minarelli



Registreringsdatum: 19 september 2008
Inlägg: 175
Ort: Kumla

InläggPostat: 2011-01-23 11:30:10    Rubrik: Svara med citat

Wow, gratulerar! Det där var ju perfekt!
Vore det inte så mycket jobb med att bygga egna, skulle jag göra det. Har helt enkelt inte lust eller tid att lägga så mycket tid på den detaljen.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Håkan S



Registreringsdatum: 15 augusti 2008
Inlägg: 184
Ort: Kungälv

InläggPostat: 2011-02-14 09:14:31    Rubrik: Svara med citat

Värt att påpeka igen att det är inte bara vid tändinställning man har nytta av ett stroboskop, det är också oslagbart för att fastställa om man har gnista eller inte. Eftersom det fodrar större spänning för att det skall orka slå över en gnista när stiftet utsätts för kompresionen i motorn så är gnisttest med urskruvat tändstift ett osäkert testsätt. Kopplar man upp stroboskopet när man har startproblem och det blinkar vet man säkert att man har gnista.
_________________
HSE
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Diskutera italienska mopeder Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.